Køn og seksualitet i kinesiske undergrundsfilm. Wong Kar-wai. Tsai Ming-liang. Sydkoreansk filmkunst. 

I mit arbejde analyser jeg forskellige kulturprodukter fra forskellige verdensdele. Jeg har forsket i queer caribisk skønlitteratur, kinesiske queer film, samt repræsentationen af de såkaldte koreanske ”comfort women”/sexslaver i sydkoreanske samtidsfilm.  

Bøger

New Queer Sinophone Cinema

Denne bog handler om repræsentationen af queerness i samtidsfilm film fra Kina, Hong Kong og Taiwan.  

Postcolonial Europe

Bogen gentænker europæisk kolonialisme i lyset af dens forsvindende imperier og fremkomsten af ​​nye globale magtstrukturer.

Queer Narratives of the Caribbean Diaspora

Bogen analyserer queer skønlitteratur fra Caribien. Den laver en krydsning af køns- og migrationsstudier. 

Artikler

Shamans and Nativism: Postcolonial Trauma in »Spirits’ Homecoming« (2016) and »Manshin: Ten Thousand Spirits« (2013)

Artiklen undersøger shaman-figuren i to sydkoreanske samtidsfilm. 

Sinophone Queerness and Female Auteurship in Zero Chou’s »Drifting Flowers«

I denne artikel kigger jeg på filmen Drifting Flowers af den taiwanske auteur Zero Chou. Hun er kendt for at have vundet Teddy-prisen til Berlinalen i 2007. 

Kapitler

Representability and Auteurship in Queer Hong Kong Cinema.

I denne kapitel kigger jeg på to queer film fra Hong Kong—Amphetamine (2010) af Scud og Soundless Wind Chime (2009) af Kit Hung. 

Between East and West: Queerness in »East Palace, West Palace«

Kapitlet undersøger Zhang Yuans klassiker East Palace, West Palace fra 1996. Her argumenteres, at filmen er meget mere end blot “Kinas første homofilm”.  

Anmeldelser

Queer China: Lesbian and Gay Literature and Visual Culture under Postsocialism

Bogen giver et overblik over den sociale, politiske og kønslige udvikling, Kina er gået igennem fra 1989 til i dag. Den maler et godt billede af de livlige og hurtigt-udviklende LGBTQ-kulturer, der fortsætter med at forme og transformere seksuelle minoriteters liv i Kina.

Queer/Tongzhi China: New Perspectives on Research, Activism and Media Cultures

Antologien består af kapitler om queer (video) aktivisme, etnografi, repræsentation af ikke-normativ seksualitet i medierne samt queer-filmproduktion og queer-filmfestivaler. Den fremstår som et vidnesbyrd om mangfoldigheden af ​​moderne queerstudier i Kina.

Igangværende projekter

Eco-haunting China

Artiklen argumenterer, at Zhao Liangs film Behemoth (2015) anvender det æstetiske træk ved slow cinema og kombinerer den med den marxistiske kritik for at skabe en økologisk bevidsthed, der skubber grænserne for det, man kalder  klimafilm.

Haunting Buddhism, Haunting Tibetan Masculinities

I denne artikel kigger jeg på Pema Tsedens film Jinpa (2018). Jeg argumenterer, at Tseden går imod sin tidligere oeuvre med stor fokus på Tibetanske landskaber. Han skaber en mise-en-scène, der understreger samspillet mellem karaktererne og fremhæver deres psykologiske ubalance.

da_DKDA
da_DKDA en_GBEN