Joseon Exorcist fjernes grundet “historiske unøjagtigheder”

2 april 2021

l

Zoran

Mange nyhedsmedier i Sydkorea rapporterer om, at SBS (Seoul Broadcasting System) har besluttet at fjerne showet Joseon Exorcist (조선구마사) fra sendefladen, efter at flere end 200.000 mennesker havde skrevet under på en online underskriftsindsamling. Indsigelsen var, at showet portrætterede Kong Taejong negativt, hvor man ser ham slå en masse uskyldige mennesker ihjel mens han hallucinerede. Hvad der er værre er, at hans søn, Kong Sejong, vises at have den frækhed at have kinesisk tøj på og endda spise kinesisk mad, såsom dumplings og månekager! Nej, nu er det nok! Disse “historiske unøjagtigheder” var dråben, og så handlede det bare om at komme til tasterne! 

Hvor skal man starte? Bortset fra, at Jeseon Exorcist er en fantasi-drama, hvor der optræder zombier og onde ånder (disse er åbenbart historisk set “korrekte”?), så er problemet vist, at man ikke opretholder den stærke skillelinje mellem Kina og Korea. Altså, når det kommer til kultur, histore, traditioner, politik osv, så “må” man gerne portrættere, hvad man har lyst, sålænge forskellene mellem Korea og “alle andre” opretholdes. Og når man begynder at vise nogle af de “påvirkninger” eller ligheder mellem landene, så skal der ikke meget til, at det bliver for “ubehageligt” for nogle seere. Man vil åbenbart helst, at man ser bort fra, at Korea gennem meget af sin historie er blevet (stærkt) påvirket af den kinesiske civilisation, hvor man har lånt skriftsproget, kunst, religioner og måder at køre regeringsadministration fra Kina. Disse lånte traditioner er igennem tiden blevet forvandlet til tydeligt koreanske former, og det er især det sidste, man gerne vil fremhæve. 

ssam

Den kinesiske YouTuber Dianxi Xiaoge spiser ssam.  

Dette har meget at gøre med de seneste begivenheder, hvor Kina gør noget af de samme—altså, fremhæver sin rolle som den store kulturelle hegemon, som det var i næsten 2000 år. Dette afspejles i nogle af de mange kulturelle kontroverser mellem Kina og Sydkorea, hvor kinesiske netizens påstår eller viser, at kimchi faktisk stammer fra Kina. YouTuberen Li Ziqi—som er meget populær for sine natianalromantiske videoer, hvor hun selv gror sine afgrøder i Sichuan provinsen—var startskuddet til nogle af de seneste verbale kampe mellem keyboard warriors fra Kina og Sydkorea. Det interessante ved kimchi og soju er, at så meget af deres nuværende form skyldes vestlig kolonisering af den nye verden (portugiserne introducerede chilli i østasien) samt teknologiudviklingen i Mellemøsten (Mongolerne tog teknologien med sig fra Persien, da de invaderede Korea i det 13. århundrede).

Hamzy

Den sydkoreanske YouTuber Hamzy spiser ssam

Man kunne sige, at det er den nuværende geopolitiske situation, der gør, at begge lande har noget på spil og gerne vil fremhæve sig selv som “særlig” kulturelle, stærke, indflydelsesrige, osv. Problemet er, at mange elementer går tabt i processen, hvor der ikke er plads til nuancer eller blot kritiske analyser af national og kulturel tilhørsforhold. Det “gode” er så, at jeg pt. vejleder flere projektgrupper på Kultur og Sprogmødestudier på RUC, hvor man nemlig går kritisk til værks og kigger nærmere på de forskellige kategoriseringsprocesser, hvor mennesker identificerer sig selv eller andre som værende “de rigtige”, “de oprindelige” og “de udefrakommende”. Jeg har før skrevet om mit arbejde med BTS og K-pop på Roskilde Universitet. Der kommer en masse spændende viden og konklusioner ud disse studenterprojekter, som er på et helt andet niveau end det, man ser i kommentarfelterne på nogle af sites, hvor keyboard warriors trives. Man kunne også sige: 1. det må man også forvente; og 2. gudskelov for det!

Written by Zoran

Comments

0 kommentarer

da_DKDA