Derfor hitter K-pop og BTS over hele verden lige nu

22 juli 2020

l

Zoran

BTS group photo

BTS

Der bliver i disse dage skrevet og talt meget på Twitter og andre steder om et casestudie fra Harvard University, der omhandler K-pop-sensationen BTS. Mere præcist, så analyserer studiet den forretningsmodel, selskabet Big Hit Entertainment (BHE), der står bag BTS, bruger til at understøtte, promovere og videreudvikle K-pop-gruppen.

Rapporten giver et overblik over K-pop-industrien, dens udvikling i løbet af det sidste årti og de store spillere på markedet. For eksempel nævnes der, at BTS har i 2019 tjent flere penge ind til den sydkoreanske stat (1,9 mia. US dollar) end dets største flyselskab Korean Air. Studiet lægger fokus på den strategi, BHE har lagt, hvor de giver gruppen frihed til at lave deres egen musik og forfølge deres egne interesser ved siden af gruppen. Dette strider imod den typiske forretningsmodel, hvor selskaber bag K-pop-grupperne sidder bag hele produktionsprocessen (talentudvikling til sangskrivning til live koncerter) og styrer tæt deres ”talenters” brug af de sociale medier.

RM from BTS

RM fra BTS

Studiet lægger fokus på perioden fra udgivelsen af albummet Love Yourself: Tear i 2018 til Map of the Soul: 7 i 2020. Heri nævnes BTS’ kontraktfornyelse. Ifølge Bang Sihyuk skulle medlemmerne have sagt til ham: “Vi vil give dig syv år til, men til gengæld skal du give os den anerkendelse, som vi fortjener for de succeser, vi har opnået, i form af en god kontrakt”. Dette afspejler tilsyneladende den frihed, gruppen får  til at gøre, hvad de synes er det rigtige. F.eks. fik medlemmerne lov til at holde en hel måneds ferie i 2019, hvilket er langt fra tilfældet for resten af K-pop industrien. Rapporten sluttes af med den optimistiske tone fra Bang, som er sikker på, at forretningsmodellen i fremtiden nok skal give plads til flere bands af BTSs størrelse.

“Vi vil give dig syv år til, men til gengæld skal du give os den anerkendelse, som vi fortjener for de succeser, vi har opnået, i form af en god kontrakt”

BTS til Bang Sihyuk, adm. direkør i BHE

Selv om rapporten giver et interessant blik på det økonomiske aspekt af K-pop—den er trods alt udarbejdet af Harvard Business School—så siger den ikke så meget om det kulturelle dynamikker, der er med til at skabe og opretholde den succes, BTS har fået i Sydkorea og især i udlandet. Hvorfor er der så mange (fortrinsvis) unge mennesker over hele kloden, der er interesseret i en popband fra Sydkorea? Hvorfor er det spændende at kigge på Instagram-feeds fra Jungkook, RM, V, J-Hope, Jin, Jimin og Suga? Her kunne det være interessant at kigge på de forskellige måder, fankulturer har udviklet sig ved hjælp af de sociale medier i det sidste årti. Dette kan kobles sammen med det, Henry Jenkins kalder ‘participatory culture’, altså, kulturer hvor forbrugerne drager fordel af de nye medieteknologier til at samle på, videreudvikle og reproducere medieindhold på nye måder.

Sådan en rapport behøver ikke nødvendigvis udarbejdes af professorer på Harvard University. På Kultur- og Sprogmødestudier på Roskilde Universitet har jeg selv vejledt studentergrupper, der skrev projekter om K-pop og sydkoreansk kultur. Med andre ord, så kan studerende på de danske universiteter lave deres egne studier (i form af essays, projekter og specialer) af K-pop og/eller BTS. Der er en lang række spørgsmål, man kunne forsøge at svare på, som f.eks.:

  • Hvordan bruger BTS-fans forskellige sociale medier-platforme til at kommunikere med hinanden (og andre bands) på nettet?
  • Hvilke typer for kommunikationspraksisser former fansene når de engagerer og interagerer med hinanden?
  • Hvordan produceres, cirkuleres og bruges fan-relateret indhold inden for disse online platforme?
  • Hvordan påvirker disse deltagende onlinepraksisser digital kultur og online fandom?

Disse er bare nogle af de mange spørgsmål, man kunne stille. Mulighederne er uendelige.

Written by Zoran

Comments

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

da_DKDA
da_DKDA en_GBEN